Lokalizacja
Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie mazowieckim, powiat płoński (gmina Płońsk i gmina Załuski) i powiat nowodworski (gmina i miasto Zakroczym, gmina Nowy Dwór Mazowiecki, gmina Czosnów). Projektowana droga S7 przebiega w większości po istniejącym śladzie. Analizowany odcinek rozpoczyna się na połączeniu z ekspresową obwodnicą Płońska w km 300+000, za istniejącym węzłem „Siedlin” na przecięciu dróg krajowych nr 7 i nr 10. Koniec analizowanej trasy zaprojektowano w miejscowości Czosnów jako dowiązanie do projektowanego w ramach odrębnego zamówienia węzła „Czosnów”. Dodatkowo opracowanie będzie dotyczyć nowego przebiegu drogi krajowej nr 62, zlokalizowanej w rejonie węzła Ostrzykowizna w ciągu projektowanej drogi S7.
Cel i zakładany efekt zadania inwestycyjnego
Do podstawowych celów przedmiotowej inwestycji należą:
- podniesienia sprawności sieci drogowej dla obsługi ruchu tranzytowego na odcinku Warszawa – Elbląg – Gdańsk,
- poprawa bezpieczeństwa użytkowników dróg,
- zwiększenie przepustowości i swobody ruchu na drodze,
- skrócenie czasu przejazdu i poprawa komfortu podróżowania,
- poprawa atrakcyjności przyległych terenów zachęcających potencjalnych inwestorów,
- wzrost rozwoju gospodarczego regionu,
- ograniczenie hałasu w terenie zabudowanym,
- zmniejszenie zużycia paliwa i ilości spalin,
- budowa nowoczesnej drogi spełniającej rygorystyczne standardy ochrony środowiska.
Stan istniejący
Odcinek planowanej do przebudowy DK nr 7 Płońsk Czosnów w chwili obecnej jest drogą klasy GP (na fragmencie drogą klasy S) dwujezdniową, każda jezdnia po 2 pasy ruchu o szerokości 3,5m z pasem dzielącym.
Istniejąca droga przebiega przez lub w sąsiedztwie następujących miejscowości: Siedlin, Raźniewo, Poczernin, Szczytniki, Szczytno, Przyborowice, Michałówek, Załuski, Niepiekła, Kroczewo, Trębki Nowe, Strubiny, Zakroczym, Kazuń Nowy, Czosnów. Tereny zlokalizowane w sąsiedztwie drogi charakteryzują się rozporoszoną zabudową zagrodową i rolniczą, na znacznych obszarach trasa biegnie przez tereny niezabudowane. Dopiero na odcinku od mostu na rzece Wiśle do końca przedmiotowego odcinka trasa przecina tereny o charakterze podmiejskim.
Analizowany odcinek rozpoczyna się na połączeniu z ekspresową obwodnicą Płońska w km 300+000, za istniejącym węzłem „Siedlin” na przecięciu dróg krajowych nr 7 i nr 10. Koniec analizowanej trasy jest zlokalizowany w miejscowości Czosnów. Istniejąca droga krajowa nr 7 powiązana jest m.in. z drogami krajowymi (62 i 85), wojewódzkimi (571, 575 i 579) i ważniejszymi drogami powiatowymi.
Na istniejącym już odcinku drogi klasy S dostępność do trasy ekspresowej odbywa się poprzez istniejące węzły „Modlin” i „Błonie”, a obsługa terenu przyległego – poprzez równoległe ciągi dróg dojazdowych oraz bezkolizyjne przejazdy nad lub pod drogą S7. Ponadto na odcinku drogi klasy GP po obu stronach znajdują są przystanki autobusowe, a powiązania z innymi drogami zapewnione są poprzez jednopoziomowe skrzyżowania (wyjątek stanowi węzeł w Załuskach). Wzdłuż trasy głównej istnieje sieć równoległych dróg dojazdowych do pól i posesji. Wzdłuż całej trasy zlokalizowane są stacje benzynowe (w km ok. 304+100 str. lewa, w km ok. 313+900 str. lewa, w km ok. 315+169 str. prawa, w km 323+700 str. lewa, w km ok. 325+400 str. prawa).
Nowy przebieg fragmentu drogi krajowej nr 62 o długości ok. 1,25 km, zlokalizowany jest w rejonie węzła Ostrzykowizna w województwie mazowieckim, na terenie powiatu nowodworskiego, gmina Zakroczym. Projektowana droga przebiega po nowym śladzie. Odcinek rozpoczyna się od połączenia z drogą ekspresową S7 na wysokości węzła Ostrzykowizna, km 24+722 drogi ekspresowej S7, a kończy na połączeniu istniejącej drogi krajowej nr 62 w kierunku Płocka.
Stan projektowany
Podstawowe parametry techniczne
Droga ekspresowa S7:
- klasa drogi: S
- prędkość projektowa: Vp = 120 km/h
- prędkość miarodajna: Vm = 130 km/h
- przekrój normalny: 2×3
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m
- szerokość opaski wewnętrznej – 0,5 m
- szerokość pasa dzielącego – 5 m z opaskami
- skrajnia pionowa drogi ekspresowej – 5,0m,
- kategoria ruchu: KR7
- nośność: 115 kN/oś;
- konstrukcja nawierzchni: zgodnie z Katalogiem Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych dla KR7
Tabelaryczne zestawienie projektowanych węzłów
Lp. | Pikietaż | Nazwa | Typ węzła | Kategoria i numer drogi poprzecznej | Odległość od poprzedniego węzła | Typy łącznic | Szerokość jezdni [m] | Prędkość projektowa Vp=[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0+200 | Planowany węzeł „Siedlin” wg odrębnego opracowania | ||||||
2 | 3+651 | „Poczernin” | WB | Droga powiatowan nr 3040Wn (klasa Z) | 3438m | P1 | P1= min 6,0m | 40 |
3 | 9+501 | „Przyborowice” | WB | Droga wojewódzkan nr 571 (klasa G) | 5850m | P1 | P1= min 6,0m | 40 |
4 | 14+164 | „Załuski” | WB | Droga nr 3071W (klasa Z) | 4663m | P1 | P1= min 6,0m | 40 |
5 | 21+722 | „Ostrzykowizna” | WB | Droga krajowa nr 62 (klasa GP) | 7558m | P1 | P1= min 6,0m | 40 |
6 | 25+863 | „Modlin” | WB | Droga krajowa nr 62 (klasa GP) | 4141m | P1 i P2 | P1= min 6,0m P2= min 8,0m | 40, 50, 60 |
7 | 30+507 | „Błonie” | WB | Droga krajowa nr 85 (klasa GP) | 4644m | P1 i P2 | P1= min 6,0m P2= min 8,0m | 40 |
Na planowanym odcinku przewidziano budowę 30 szt. obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów, kładek i tuneli dla pieszych) o łącznej długości 2923 m oraz odpowiadającej temu powierzchni płyt pomostowych 50563 m2. Zaprojektowano mur oporowy o powierzchni 1200 m2. Konieczne jest również wybudowanie 2 szt. przejść dla zwierząt dużych (jednego dołem i jednego górą) o łącznej długości 106 m i powierzchni rzutu płyt pomostowych 5152 m2. Dodatkowo zaprojektowano przejścia dolne dla małych zwierząt (samodzielne lub połączone z przepustem) w łącznej liczbie 18 szt. oraz 33 szt. przepustów. Długość całkowita tych konstrukcji wynosi odpowiednio 500 m oraz 1012 m, natomiast powierzchnia rzutu z góry 1249 m2 i 1048 m2.
Na całkowitą ilość poszczególnych obiektów składają się:
- wiadukty nad drogą ekspresową (WD-1, WD-2, WD-3, WD-4, WD-8, WD-9, WD-10, WD-13, WD-14, WD-15, WD-18, WD-19, WD-20, WD-21, WD-22, WD-26, WD-27 i WD-28) łącznie 18 szt. o ustrojach ciągłych, sprężonych, wielobelkowych, które stanowić będą nowe konstrukcje;
- wiadukt nad drogą ekspresową WD-23, który przewidziano jedynie do powierzchniowego remontu;
- wiadukt w ciągu drogi ekspresowej WS-25 – o ustroju nośnym ciągłym, sprężonym, wielobelkowym, który stanowić będzie nową konstrukcję;
- wiadukt w ciągu drogi ekspresowej WS-5 i most MS-7 (2 szt.), które przewidziano do przebudowy w zakresie ustrojów nośnych i poszerzenia istniejących podpór, o ustrojach wolnopodpartych i konstrukcji z belek prefabrykowanych obetonowanych;
- wiadukt w ciągu drogi ekspresowej WS-30, który przewidziano do przebudowy w zakresie ustrojów nośnych i poszerzenia istniejących podpór, o ustroju wolnopodpartym i konstrukcji płytowej sprężonej;
- most w ciągu drogi ekspresowej na Wiśle MS-24 – betonowa skrzynka sprężona (w przypadku całkowitej przebudowy konstrukcji nośnej mostu);
- most nad ciekiem w m. Kroczewo MS-17 – nowa konstrukcja z blach falistych karbowanych opartych na żelbetowych ławach fundamentowych;
- tunele dla pieszych pod drogą ekspresową TP-6 i TP-29 (2 szt.) – wydłużenie istniejących konstrukcji prefabrykowanych żelbetowych, wraz z remontem ich wnętrza;
- tunel dla pieszych pod łącznicą TP-12 – wydłużenie istniejącej konstrukcji z blachy falistej karbowanej;
- kładki dla pieszych nad drogą ekspresową KP-11 i KP-16 (2 szt.) – nowe obiekty o konstrukcji zespolonej;
- mur oporowy M0-1;
- dolne przejście dla zwierząt dużych pod drogą ekspresową PZDdz-2 – nowy obiekt, o konstrukcji wolnopodpartej i przęśle płytowym sprężonym;
- górne przejście dla zwierząt dużych PZGd-3 – nowy obiekt, o konstrukcji ciągłej 4 przęsłowej, wielobelkowej z betonu sprężonego
- przejścia dolne dla małych zwierząt PZDm (5 szt.) – nowe obiekty o konstrukcji betonowej, prefabrykowanej, skrzynkowej;
- przejścia dolne dla małych zwierząt zespolone z ciekiem PZDmz (13 szt.) – nowe obiekty o konstrukcji betonowej, prefabrykowanej, skrzynkowej;
przepusty PR (33 szt.) – nowe obiekty, w postaci rur stalowych spiralnie karbowanych, z tworzywa HDPE lub o konstrukcji betonowej, prefabrykowanej, skrzynkowej.
Zestawienie projektowanych MOP na trasie S-7
Stacja paliw w Dłużniewie (str. prawa) | Stacja paliw w Ćwiklinku (str. lewa) | Projektowana rozbudowa istniejącej stacji paliw do MOP II "Poczernin" (str. lewa) | Projektowany MOP II "Szczytno" (str. prawa) | Projektowana rozbudowa istniejącej stacji paliw do MOP II "Załuski" (str. prawa) | Projektowany MOP II "Zakroczym" (str. prawa) | Projektowany MOP II „Zakroczym” (str. lewa) | Projektowany MOP II wg opracowania Trakt (str. prawa) | Projektowany MOP II wg opracowania Trakt (str. lewa) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projektowana rozbudowa istniejącej stacji paliw do MOP II "Poczernin" (str. lewa) | 16 | 13.3 | - | - | - | - | 19.7 | - | 36.4 |
Projektowany MOP II "Szczytno" (str. prawa) | 18.4 | 15.7 | - | - | 8.9 | 17.2 | - | 33.8 | - |
Projektowana rozbudowa istniejącej stacji paliw do MOP II "Załuski" (str. prawa) | 27.3 | 24.6 | - | 8.9 | - | 8.4 | - | 25.2 | - |
Projektowany MOP II "Zakroczym" (str. prawa) | 35.6 | 32.9 | - | 17.2 | 8.4 | - | - | 16.6 | - |
Projektowany MOP II "Zakroczym" (str. lewa) | 35.7 | 33 | 19.7 | - | - | - | - | - | 16.8 |
Projektowany Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej
W ramach budowy drogi ekspresowej S7 zakłada się budowę jednego obwodu utrzymania drogi ekspresowej. Lokalizacje OU przewidziano w miejscu istniejącego Obwody Utrzymania Dróg w Poczerninie.
W ramach wyposażenia obwodu utrzymania planuje się wybudowanie takich elementów jak:
- Budynek administracyjno-socjalny,
- Garaż na pojazdy unimog i ładowarkę,
- Garaż na samochody ciężarowe i solarki,
- Budynek magazynowo-warsztatowy,
- Skład materiałów sypkich,
- Wytwórnia solanki,
- Magazyn soli,
- Magazyn sorbentów,
- Stanowisko mycia pojazdów,
- Portiernia,
- Zbiorniki na materiały niebezpieczne z parkingiem dla samochodów ciężarowych 4 szt.,
- Parking dla samochodów osobowych,
- Parking dla samochodów ciężarowych,
- Zbiornik ppoż. z placem manewrowym,
- Miejsce na odpady,
- Stacja trafo,
- Generator prądu.