Projekt zakłada budowę obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca o długości około 12 i 15 km w zależności od rozpatrywanego wariantu. Stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej 78 zapewni wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego.
Cel inwestycji
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu w korytarzu drogi,
- Poprawa warunków ekologicznych mieszkańców miejscowości położonych w sąsiedztwie istniejącego korytarza drogi krajowe 78,
- Umożliwienie aktywizacji gospodarczej pobliskich terenów,
- Stworzenie w tej części kraju spójnego i sprawnie funkcjonującego systemu transportowego, zintegrowanego z systemem krajowym, europejskim i globalnym,
- Ograniczenie hałasu w terenie zabudowanym,
- Zmniejszenie zużycia paliwa i ilości spalin,
- Budowa nowoczesnej drogi spełniającej rygorystyczne standardy ochrony środowiska.
| parametr | wartość |
|---|---|
| Klasa techniczna | GP |
| Prędkość do projektowania | Vdp = 110 km/h |
| Docelowy przekrój drogi* | 2x2* |
| Szerokość pasa ruchu | 3,50 m |
| Szerokość pasa dzielącego z opaskami | min. 4,5 m |
| Minimalna szerokość pobocza gruntowego | 0,75 m |
| Pochylenie poprzeczne jezdni na odcinku prostym | 2,5 % |
| Skrajna pionowa | 4,75 m |
| Kategoria ruchu | KR 6 |
| Dopuszczalne obciążenie nawierzchni | 115 kN/oś |
| * Inwestycja będzie realizowana etapowo | |