Zakres opracowania:
Przedmiotem opracowania jest projekt koncepcji programowej branży drogowej. Opracowanie obejmuje swoim zakresem wykonanie następujących robót:
- rozbudowę drogi krajowej nr 46 na długości około 4,75 m,
- rozbudowę dróg gminnych,
- rozbudowę skrzyżowań,
- budowę nowych skrzyżowań,
- budowę dodatkowych jezdni do obsługi przyległego terenu,
ponadto w ramach dokumentacji projektowej przewiduje się:
- budowę obiektów inżynierskich,
- budowę systemu odwodnienia projektowanego układu komunikacyjnego,
- budowę urządzeń ochrony środowiska i wyposażenia drogi,
- budowę kanałów technologicznych,
- budowę oświetlenia drogowego,
- przebudowę kolidującej infrastruktury technicznej.
Informacje ogólne:
Odcinek drogi krajowej nr 46 o długości 4,75 km objęty inwestycją posiada charakter tranzytowy i stanowi bezpośredni dojazd do autostrady A4 poprzez węzeł Opole Zachód.
Droga na przedmiotowym odcinku posiada przekrój 1×2, szerokość jezdni 7,0 m, szerokość poboczy utwardzonych 2×2,0 m. Rozpatrywany odcinek drogi krajowej rozpoczyna swój bieg w km 92+000 (koniec odcinka planowanej rozbudowy DK46 Niemodlin – Dąbrowa). Na odcinku ok 1 km droga przebiega przez teren miejscowości Dąbrowa. Zabudowa tej miejscowości zlokalizowana jest głównie w układzie poprzecznym do drogi krajowej nr 46 i skoncentrowana głównie przy drodze powiatowej nr 1720 O (klasy Z) przebiegającej ulicami: Ciepielowicką i ks. J. Sztonyka, które obecnie dowiązują się do DK46 za pomocą skrzyżowania wyposażonego w dodatkowe pasy ruchu do skrętu w lewo. Aktualnie skrzyżowanie to posiada również sygnalizację świetlną (akomodacyjną), zainstalowaną w 2011 r. w związku z koniecznością poprawy warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ze względu na zlokalizowaną w bliskiej odległości (ok. 375 m) od tego skrzyżowania główną linię kolejową nr 132 relacji Wrocław – Bytom, niweleta drogi krajowej w kierunku Opola wznosi się na dojeździe do wiaduktu nad torami PKP. Z uwagi na konieczność poprawy stanu technicznego wiaduktu w 2018 r. rozpoczęto realizację inwestycji mostowej pn. „Budowa wiaduktu nad linią PKP w ciągu drogi krajowej nr 46 w m. Dąbrowa”, dla której trwają prace projektowe, zmierzające do jej przebudowy. W trakcie realizacji inwestycji mostowej istniejący wiadukt nad torami PKP zostanie rozebrany i zastąpiony całkowicie nowym, który docelowo będzie elementem jednej z dwóch nitek odcinka drogi Dąbrowa – Opole – planowanego do rozbudowy do przekroju 2×2.
Przedmiotowy odcinek DK46 stanowi bezpośredni dojazd do autostrady A4 z Opola.
Parametry techniczne projektowanych dróg
Droga krajowa DK46: | |
---|---|
klasa techniczna | - GP, |
kategoria | - droga krajowa, |
prędkość projektowa | odc. 0+000 – 1+700 - Vp = 100 km/h, |
odc. 0+000 – 1+700 - Vp = 70 km/h, | |
prędkość miarodajna | odc. 0+000 – 1+700 - Vm = 110 km/h, |
odc. 0+000 – 1+700 - Vm = 90 km/h, | |
Liczna pasów ruchu | -1 |
szerokość pasa ruchu | - 3,50m, |
szerokość opaski | - 0,50m, |
szerokość pobocza utwardzonego | - 1,50 m |
szerokość pobocza gruntowego | - min. 0,75m, |
skrajnia pionowa w ciągu drogi S 74 | - min. 5,00m, |
dopuszczalne obciążenie nawierzchni | - 115 kN/oś, |
kategoria ruchu | |
ul. Ciepielowicka | |
klasy drogi | Z |
kategoria: | droga powiatowa |
prędkość projektowa | 40 km/h |
szerokość jezdni | 6,00m |
szerokość pobocza gruntowego | 0,75m |
szerokość chodnika | 2,00m |
kategoria ruchu | KR2 |
obciążenie | 100 kN/oś |
ul. ks. J. Sztonyka | |
klasy drogi | Z |
kategoria: | droga powiatowa |
prędkość projektowa | 40 km/h |
szerokość jezdni | 6,00m |
szerokość pobocza gruntowego | 0,75m |
szerokość chodnika | 2,00m |
kategoria ruchu | KR2 |
obciążenie | 100 kN/oś |
ul. Kamienna | |
klasy drogi | Z |
kategoria: | droga powiatowa |
prędkość projektowa | 40 km/h |
szerokość jezdni | 6,00m |
szerokość pobocza gruntowego | 0,75m |
kategoria ruchu | KR2 |
obciążenie | 100 kN/oś |
ul. Brzozowa | |
klasy drogi | L |
kategoria: | droga gminna |
prędkość projektowa | 30 km/h |
szerokość jezdni | 5,50m |
szerokość pobocza gruntowego | 0,75m |
kategoria ruchu | KR1 |
obciążenie | 100 kN/oś |
ul. Polna (wariant 2) | |
klasy drogi | L |
kategoria: | droga gminna |
prędkość projektowa | 30 km/h |
szerokość jezdni | 5,50m |
szerokość pobocza gruntowego | 0,75m |
kategoria ruchu | KR1 |
obciążenie | 100 kN/oś |
Dodatkowe jezdnie (D): | |
klasy drogi | D |
prędkość projektowa | 30 km/h, |
szerokość jezdni | 3,5 m (z mijankami 5,0 m) |
szerokość pobocza gruntowego | 0,75 – 1,80 m |
kategoria ruchu | KR1 |
obciążenie | 100 kN/oś |