Lokalizacja
Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie lubelskim na terenie powiatu chełmskiego: w Gminie wiejskiej Chełm, oraz na niewielkim odcinku Gminy Miejskiej Chełm (Powiat Grodzki Chełm).
Projektowany odcinek nr 3 stanowiący obwodnicę m. Chełm jest kontynuacją odcinka realizacyjnego nr 2 i ma swój początek w miejscowości Tytusin na istniejącej drodze krajowej nr 12, a koniec za węzłem „Chełm Wschód” (wg Archiwalnej Dokumentacji Projektowej/ADP „Srebrzyszcze”) w m. Kolonia Antonin również na drodze krajowej nr 12, gdzie ma łączyć się z odcinkiem realizacyjnym nr 4.
Orientacyjna długość odcinka: około 17,00 km.
Cel i zakładany efekt zadania inwestycyjnego
Nadrzędnym celem inwestycji jest:
- poprawa przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu w korytarzu drogi,
- poprawa warunków ekologicznych mieszkańców miejscowości położonych w sąsiedztwie istniejącego korytarza drogi krajowej nr 12 (DK nr 12),
- umożliwienie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych m.in. w sąsiedztwie drogi oraz w województwie lubelskim.
Efektem zadania inwestycyjnego jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z węzłami, miejscami obsługi podróżnych, przebudową dróg poprzecznych i budową dróg obsługujących tereny przyległe do inwestycji i przywracające naruszone połączenia drogowe. Budowa nowej drogi spowoduje konieczność przebudowy istniejącej infrastruktury technicznej niezwiązanej z drogą oraz budowę nowych urządzeń infrastruktury technicznej dla potrzeb drogowych.
Stan istniejący
Początkowo przez prawie 4 km projektowana trasa drogi S12 przebiega po południowej stronie istniejącej drogi krajowej nr 12 omijając zabudowania miejscowości Stołpie i przekraczając rzekę Garkę, a następnie w projektowanym węźle drogowym „Chełm Zachód” (wg ADP węzeł „Janów”) przechodzi na drugą stronę drogi krajowej nr 12, skrajem terenów leśnych i dalej do końca planowanego odcinka obwodnicy Chełma przebiega po stronie północnej miasta Chełm w znacznym oddaleniu od jego centrum, przekraczając m.in. rzekę Uherkę oraz linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa.
Na przedmiotowym odcinku o dł. około 8,0 km istniejąca droga krajowa nr 12 w większości przebiega przez tereny miasta Chełm. Charakteryzuje się przekrojem jednojezdniowym dwukierunkowym częściowo szlakowym i ulicznym o szerokości jezdni 7,0 m. Istniejąca droga krajowa przebiega w poziomie terenu w przeważającej części odcinkami prostymi, z kilkoma łukami poziomymi i z dużą ilością skrzyżowań, przejść dla pieszych oraz zjazdów do nieruchomości przylegających do drogi krajowej, w szczególności na odcinku przechodzącym przez centrum Chełma. Nawierzchnia jezdni drogi krajowej nr 12 znajdującej się w granicach administracyjnych miasta Chełm jest w stanie niezadowalającym, stąd też w 2017 r. władze m. Chełm zleciły jej kompleksową przebudowę. Na tym odcinku trasa w zdecydowanej większości przebiega przez teren ścisłej zabudowy miejskiej, częściowo na obrzeżach m. Chełm z rozproszoną zabudową mieszkalną i usługową, na początkowym odcinku przecinając tereny leśne oraz następujące drogi publiczne, m.in.:
– drogę wojewódzką nr 812 o przebiegu: Krasnystaw – Chełm – Włodawa,
– drogą powiatową nr 1817L o przebiegu: Pawłów – Staw,
– drogą powiatową nr 1823L o przebiegu: Chełm – Okszów – Ruda Huta,
– drogą powiatową nr 1805L o przebiegu: Okszów – Przysiółek,
– drogę powiatową nr 1828L o przebiegu: Srebrzyszcze – Leśniczówka,
– liczne drogi gminne.
Stan projektowany
Podstawowe parametry techniczne drogi ekspresowej S12:
- klasa techniczna: S (droga ekspresowa)
- prędkość projektowa: 100 km/h
- prędkość miarodajna: 110 km/h
- liczba jezdni: 2
- liczba pasów ruchu na jednej jezdni: 2
- szerokość jezdni: 7,00 m
- szerokość pojedynczego pasa ruchu: 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego: 2,50 m
- szerokość pobocza gruntowego: 0,75 m
- szerokość pasa dzielącego jezdnie: 5,00 m
- szerokość opaski (w ramach pasa dzielącego): 0,50 m
- pochylenie poprzeczne jezdni na odcinku prostym: 2,5%
- obciążenie nawierzchni (drogi ekspresowej i jej łącznic): 115 kN/oś.
- kategoria ruchu: min. KR6
- skrajnia pionowa (drogi ekspresowej i jej łącznic): min. 5,00 m
Zakres planowanej inwestycji
Zakres planowanej inwestycji obejmuje m.in.:
- budowę drogi ekspresowej S12 jako drogi dwujezdniowej,
- przebudowę istniejącego układu komunikacyjnego w zakresie umożliwiającym budowę drogi ekspresowej i jej powiązanie z istniejącym układem komunikacyjnym,
- budowę obiektów inżynierskich w ciągu planowanej drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią,
- budowę węzłów drogowych,
- budowę wiaduktów kolejowych,
- budowę dróg obsługujących przyległy teren (dojazdy do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej, dojazdy do urządzeń technicznych) wraz ze zjazdami,
- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) i infrastruktury dla potrzeb przedmiotowych obiektów wyposażonych m.in. w System Ważenia Pojazdów Ciężarowych,
- budowę Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej (OUDE) wraz z infrastrukturą techniczna zaopatrującą obiekty w media,
- usunięcie kolizji z istniejącymi obiektami budowlanymi (m.in. odcinkowa rozbiórka konstrukcji istniejących dróg, rozbiórka lub przebudowa istniejących obiektów inżynierskich, wyburzenia),
- budowę przejazdów awaryjnych oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową,
- budowę pasów technologicznych,
- budowę systemu odwodnienia terenu, w tym urządzeń odwadniających korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne;
- budowę urządzeń ochrony środowiska: zabezpieczenia przeciwhałasowe, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno–naprowadzającym, nasadzenia zieleni, inne niezbędne – zgodnie z wymogami wydanych decyzji środowiskowych;
- przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych, hydrologicznych i innych,
- budowę sieci teletechnicznej na potrzeby Zamawiającego,
- budowę oświetlenia drogowego,
- wykonanie oznakowania drogi ekspresowej i dróg związanych oraz ich wyposażenie w urządzenia BRD m.in.: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie drogi ekspresowej,
- wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich oraz korpusu wysokich nasypów (np. przy obiektach) wraz z powierzchniowym umocnieniem skarp,
- oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników dla skutecznego odprowadzenia wody z pasa drogowego,
- inne niezbędne.
km roboczy | Nazwa węzła | Relacje w węźle |
---|---|---|
3+866 | „Chełm Zachód” (wg ADP: węzeł „Janów”) | stanowiący połączenie planowanej drogi ekspresowej S12 z istniejącą drogą krajową nr 12 |
8+522 | „Chełm Północ” (wg ADP: węzeł „Horodyszcze”) | stanowiący skrzyżowanie planowanej drogi ekspresowej S12 z istniejącą drogą wojewódzką nr 812 |
12+820 | „Chełm Okszów” (wg ADP: węzeł „Okszów”) | stanowiący skrzyżowanie planowanej drogi ekspresowej S12 z istniejącą drogą powiatową nr 1823L |
16+128 | „Chełm Wschód” (wg ADP: węzeł „Srebrzyszcze”) | stanowiący skrzyżowanie planowanej drogi ekspresowej S12 z istniejącą drogą powiatową nr 1828L i połączenie z istniejącą drogą krajową nr 12. |