Lokalizacja
Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie lubelskim, powiatu lubartowskiego (gminy Lubartów i miasta Lubartów) i powiatu lubelskiego (gminy Niemce). Analizowany odcinek rozpoczyna się od węzła „Lubartów Północ” (wraz z węzłem) zlokalizowanym na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S19 i istniejącej drogi wojewódzkiej nr 815 do węzła „Lublin Rudnik” (bez węzła)” zlokalizowanym na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej nr 19/planowanej drogi ekspresowej S19 i zrealizowanej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S12/S17. Orientacyjna długość odcinka: 23,81 km.
Cel i zakładany efekt zadania inwestycyjnego
Do podstawowych celów przedmiotowej inwestycji należą:
- poprawa przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego
- poprawa bezpieczeństwa ruchu w korytarzu drogi
- poprawa warunków ekologicznych mieszkańców miejscowości położonych w sąsiedztwie istniejącego korytarza drogi krajowej nr 19 (DK nr 19)
- umożliwienie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych m.in. w sąsiedztwie drogi oraz w województwie lubelskim.
Efektem zadania inwestycyjnego jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z węzłami, miejscami obsługi podróżnych, przebudową dróg poprzecznych i budową dróg obsługujących tereny przyległe do inwestycji i przywracające naruszone połączenia drogowe. Budowa nowej drogi spowoduje konieczność przebudowy istniejącej infrastruktury technicznej niezwiązanej z drogą oraz budowę nowych urządzeń infrastruktury technicznej dla potrzeb drogowych.
Stan istniejący
Obwodnica Lubartowa przebiega w ciągu drogi krajowej nr 19 omijając centrum miasta Lubartów, przebiega jako zachodnia obwodnica miejscowości głównie po terenach zagospodarowanych rolniczo (pola uprawne i łąki). Obwodnica Lubartowa została zaprojektowana i wybudowana jako I Etap drogi ekspresowej S19 i na chwilę obecną posiada jedną jezdnię o szerokości 7,0 m z obustronnymi poboczami bitumicznymi szerokości 2,0 m. Dalej na odcinku od końca obwodnicy Lubartowa – węzeł „Leonów” występują tereny rolne z zabudową zagrodową. Natomiast na odcinku od węzła „Leonów” do węzła „Lublin Rudnik” (bez węzła) inwestycja przebiega w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 19 posiada przekrój dwujezdniowy o szerokości 2 x 7,0 m z pasem dzielącym szerokości 4,3 m (łącznie z opaskami o szer. 0,5 m i 0,3 m) oraz pasami awaryjnymi szerokości 2 x 2 m, która przechodzi w przekrój jednojezdniowy szerokości 7,0 m z pasami awaryjnymi 2 x 2 m i gruntowymi poboczami o zmiennej szerokości. Koniec opracowania stanowi istniejący węzeł „Lublin Rudnik” zlokalizowany na skrzyżowaniu obwodnicy Lublina z istniejącą drogą krajową nr 19, który zrealizowano w roku 2014 w ramach realizacji obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S12/S17.
Ponadto w rejonie planowanej inwestycji przebiega linia kolejowa nr 30 Łuków – Lublin Północny
Stan projektowany
Podstawowe parametry techniczne wg Archiwalnej Dokumentacji Projektowanej (ADP) opracowanej w 2010 r. (OD nr 1) i 2002 (OD nr 2):
Droga ekspresowa S19 na OD nr 1 (obwodnica Lubartowa)
- klasa techniczna: S
- prędkość projektowa: 100 km/h
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m
- szerokość jezdni: 7,00 (w I etapie)
- szerokość jezdni: 10,50 (w etapie docelowym 2 x 3 pasy ruchu)
- szerokość pasa dzielącego: 12,0 m (w I etapie),
- szerokość pasa dzielącego: 5,0 m (docelowo w tym opaska 2 x 0,5 m)
- szerokość pasów awaryjnych: 2,50 m
- szerokość pobocza gruntowego: 2 x 1,25 m
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
Droga ekspresowa S19 na OD nr 2 tj. (od końca obwodnicy Lubartowa – węzła „Lublin Rudnik” (bez węzła))
- klasa techniczna: S
- prędkość projektowa: 100 km/h
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m
- szerokość jezdni: 7,00 m
- szerokość pasa dzielącego: 4,0 m (w tym opaska 2 x 0,5 m)
- szerokość pasów awaryjnych: 2,50 m
- szerokość pobocza gruntowego: 2 x 1,25 m
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
Zakres planowanej inwestycji
Zakres planowanej inwestycji obejmuje m.in.:
- budowę drogi ekspresowej S19 jako drogi dwujezdniowej,
- przebudowę istniejącego układu komunikacyjnego (m.in. przebudowa dróg publicznych, bocznicy kolejowej) w zakresie umożliwiającym budowę drogi ekspresowej i jej powiązanie z istniejącym układem komunikacyjnym
- budowę obiektów inżynierskich w ciągu planowanej drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią
- budowę wiaduktów kolejowych,
- budowę skrzyżowania dwupoziomowego w sposób umożliwiający likwidację przejazdów znajdujących się w odległości 3 km z każdej strony wybudowanego skrzyżowania dwupoziomowego,
- budowę dróg obsługujących przyległy teren (dojazdy do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej, dojazdy do urządzeń technicznych) wraz ze zjazdami,
- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) i infrastruktury dla potrzeb przedmiotowych obiektów wyposażonych m.in. w System Ważenia Pojazdów Ciężarowych,
- usunięcie kolizji z istniejącymi obiektami budowlanymi (m.in. odcinkowa rozbiórka konstrukcji istniejących dróg, rozbiórka lub przebudowa istniejących obiektów inżynierskich, odcinkowa rozbiórka bocznicy kolejowej, wyburzenia),
- budowę przejazdów awaryjnych oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową,
- budowę pasów technologicznych,
- budowę systemu odwodnienia terenu, w tym urządzeń odwadniających korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne;
- budowę urządzeń ochrony środowiska: zabezpieczenia przeciwhałasowe, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno–naprowadzającym, nasadzenia zieleni, inne niezbędne – zgodnie z wymogami wydanych decyzji środowiskowych;
- przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych, hydrologicznych i innych;
- budowę sieci teletechnicznej na potrzeby Zamawiającego;
- budowę oświetlenia drogowego;
- wykonanie oznakowania drogi ekspresowej i dróg związanych oraz ich wyposażenie w urządzenia BRD m.in.: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie drogi ekspresowej,
- wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich oraz korpusu wysokich nasypów (np. przy obiektach) wraz z powierzchniowym umocnieniem skarp,
- oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników dla skutecznego odprowadzenia wody z pasa drogowego,
- inne niezbędne.
Tabelaryczne zestawienie projektowanych węzłów
km roboczy w oparciu o ADP | Nazwa węzła | Relacje w węźle |
---|---|---|
80+510 | „Lubartów Północ” (nazwa robocza: węzeł „Wincentów”) | stanowiący połączenie układu komunikacyjnego m. Lubartów (istniejąca droga wojewódzka nr 815 relacji droga krajowa nr 19 – Lubartów – Parczew – droga krajowa nr 63) z drogą ekspresową S19; |
83+850 | „Lubartów Zachód” (nazwa robocza: węzeł „Lubartów”) | na przecięciu planowanej drogi ekspresowej S19 z istniejącą drogą powiatową nr 1545L relacji: droga powiatowa nr 1528 – Kozłówka – Nowodwór – Lubartów; |
390+176,80 | „Niemce Wschód” (nazwa robocza: węzeł „Niemce”) | na przecięciu planowanej drogi ekspresowej S19 z istniejącą drogą wojewódzką nr 828 klasy Z relacji: Garbów – Krasienin – Niemce – Jawidz; |
393+438,60 | „Niemce Południe” (nazwa robocza: węzeł „Leonów”) | umożliwia wyprowadzenie ruchu z miejscowości Niemce na trasę S19 w kierunku Lublina i Rzeszowa. Poprzez drogę powiatową klasy Z nr 22377 możliwe będzie połączenie drogi S19 z terenami w otoczeniu węzła. |
* W nawiasie podano nazwy węzłów używane w opracowaniach archiwalnych (Archiwalnej Dokumentacji Projektowej/ADP) i DŚU.